EL 17 D’OCTUBRE DIA INTERNACIONAL PER A L’ERADICACIÓ DE LA POBRESA

Actualment, a Catalunya, un de cada cinc catalans o catalanes viuen en situació de pobresa. Per això amb motiu del Dia Internacional per l’Eradicació de la Pobresa, CCOO de Catalunya reclama, públicament, al Govern els recursos econòmics necessaris per lluitar contra la pobresa i la exclusió social.
CCOO de Catalunya vol denunciar que la pobresa i exclusió social van en augment i com a conseqüència d’aquesta situació creix dia rere dia el nombre de persones en situació de vulnerabilitat.
A Catalunya el 19% de la població viu a la pobresa. A l’Estat Espanyol hi ha 9 milions de persones que també hi viuen i a Europa arribem als 80 milions de persones. Al món tenim més de 1.020 milions de persones amb desnutrició i d’aquestes el 70% són dones i nenes.
Els nivells d’atur i de precarietat laboral de Catalunya i Espanya, tradicionalment elevats en comparació amb el nostre entorn europeu, s’han disparat per la crisi econòmica.
La situació de crisi actual afavoreix les desigualtats, ha aguditzat la pobresa existent i el nombre de persones que la pateixen va en augment. Per això ens trobem que gairebé la meitat de les llars pateixen algun tipus de dificultat econòmica i el 30% tenen dificultats greus per cobrir les necessitats bàsiques. Per contra, la despesa de l’Estat espanyol en protecció social representa un 20% del PIB, set punts per sota de a mitjana europea.
Malgrat estem en l’any europeu de lluita contra la pobresa i l’exclusió social, l’any 2010 serà, paradoxalment, quan les situacions de pobresa i exclusió social s’incrementaran més, com a conseqüència de les polítiques econòmiques dels governs que, més que en reactivar l’economia productiva i en incrementar els ingressos amb una fiscalitat més progressiva – on qui més té més pagui- s’han centrat en el control del dèficit públic retallant les despeses socials, imprescindibles per garantir la cohesió social.
Actualment, a Espanya hi ha un milió i mig de persones sense cap tipus de protecció econòmica per desocupació i, de cara a l’any vinent, es preveu que s’incrementi en un milió de persones més. En aquest context, CCOO de Catalunya considera que és el moment d’ implementar la renda garantida de ciutadania, com a instrument que garanteixi a qui no té possibilitat d’aconseguir ingressos provinents del treball o de prestacions públiques, tingui assegurada una renda de supervivència. Així mateix també preocupa la possibilitat de privatització dels serveis d’ocupació que ha introduït la recent reforma laboral que afegeix un factor més de dificultat i de risc de discriminació per a persones amb una ocupabilitat més complicada.
Les administracions no van destinar els ingressos extraordinaris, durant els anys de bonança econòmica, a la protecció social a la ciutadania, ni a fomentar ocupació de qualitat, i ara en paguem les conseqüències. Per no haver de renunciar als pilars bàsics de l’Estat del benestar, CCOO considera que les mesures s’haurien d’orientar no al retall, sinó a la recaptació, per tal d’ obtenir més ingressos i millorar l’eficàcia de les polítiques públiques.
Fins ara, la majoria dels recursos dels Governs d’Europa han anat adreçats a garantir la viabilitat dels sistemes financers, però ara cal que els recursos s’adrecin a garantir les necessitats de les persones.
Per tot això, CCOO de Catalunya reclama al Govern que destini els recursos econòmics necessaris per unes polítiques socials que integrin: la inclusió educativa, laboral, social, sanitària i residencial; destinats a atendre aquells col•lectius exclosos o en risc d’exclusió; que permeti a aquells col•lectius exclosos o en risc d’exclusió; la garantia d’un sistema públic de protecció social i econòmica (pensions, prestacions i ajuts públics; que possibilitin l’eradicació de la pobresa i l’exclusió social. Perquè defensem i volem una societat més justa i més igualitària; on tots i totes tinguem dret a una vida digna.

Secció Sindical de CCOO Nissan