El futur de Nissan Barcelona està en els vehicles elèctrics, connectats i autònoms

La plantilla de Nissan està fent vaga enmig de la pandèmia. Com es pot fer pressió suficient en un context de mínimes produccions i vendes? Els sindicats de Nissan han trobat una via en el cor de la globalització de les cadenes de valor i de subministrament. La seva estratègia ha estat quirúrgica i ha aconseguit aturar els stocks de les plantes de Renault i Nissan a Espanya, França i Regne Unit, i l’impediment del compliment d’un acord comercial amb Daimler-Mercedes. La vaga ja és un èxit. L’objectiu del sacrifici de la plantilla és trobar un futur per a Nissan.

És possible una alternativa viable? La companyia és a prop d’una fallida financera, envoltada d’una crisi sense precedents i partint d’una producció que utilitza poc més del 20% de la capacitat de les plantes a Barcelona. Les plantes de Nissan a Cantàbria i Àvila també estan compromeses. El futur de Nissan a Espanya ha de tenir una solució en clau l’Aliança Nissan-Renault-Mitsubishi o no hi haurà solució.

Què proposem des de CCOO? Impulsar a Barcelona l’estratègia del vehicle elèctric, connectat i autònom de l’Aliança. L’empresa ha d’aprofitar que està en una gran metròpoli referent mundial de negoci i hub tecnològic del sud d’Europa per ser el centre de la transformació de l’Aliança a Europa. Pot liderar una reconversió que faci créixer el valor afegit, que atregui inversions per a l’Aliança i per al sector d’automoció a Catalunya i que reforçi el potent parc de proveïdors actual. Aquesta aposta seria estratègica per als beneficis de l’empresa i per a la resta de la cadena de valor del sector.

Quins actius tenim? Una ciutat i una àrea metropolitana compromeses amb un canvi de model de mobilitat. Un ecosistema tecnològic que pot sustentar la recerca i la innovació. Una experiència de més de 50 anys que avala el talent dels equips humans. Un sector de components capaç de respondre als canvis que necessiti l’empresa. I per últim, la situació dins del port de Barcelona per garantir la logística global.

Què necessitem? Temps per planificar els canvis i per formar la plantilla. Temps perquè les administracions facin polítiques: mobilitat, electrificació de les infraestructures de recàrrega, reforç de les energies renovables i traçabilitat de les polítiques de R+D+I. Es pot guanyar el temps mitjançant l’assignació del vehicle elèctric que substitueix la plataforma de l’exitós Nissan Leaf. Aquesta producció necessita prou força laboral com per mantenir l’ocupació i garantir una transició justa.

Tenim oportunitats? La UE ha dissenyat un New Green Deal amb una dotació de 100000M€ entre 2021 i 2027 on encaixa perfectament la proposta que presentem.

Més de 20000 persones depenen de la força de la vaga per aconseguir un futur per a Nissan a Catalunya. La transformació de l’automoció pot ser la base per reconstruir el teixit productiu al nostre país i evitar el tancament de Nissan.

Javier Pacheco                                                                                        Miguel A Boiza

Secretari General CCOO de Catalunya                                                  Secretari General CCOO Nissan